عملکرد سیستم کنترل تردد


سیستم کنترل تردد جهت نظارت بر ورود و خروجهای یک مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد.ما در اینجا عملکرد سیستم کنترل تردد را مورد بررسی قرار می دهیم.

عملکرد سیستم کنترل تردد درب

این سیستم در همه اماکن قابل استفاده بوده امکان کنترل ورود و خروج یا دادن مجوز دسترسی، اعلام خطر، باز و بسته کردن دربها را بر عهده دارد.از عملکرد سیستم کنترل تردد برای سایر مکانهای عمومی، سیستمهای حضور و غیاب، سیستمهای مالی ، رستوران و غیره می توان استفاده نمود همانطور که اشاره شد از سیستم کنترل تردد جهت اعلام خطر نیز می توان استفاده نمود به عنوان مثال در یک ساختمان که دارای واحدهای مسکونی زیادی است و بر روی هر درب یک سیستم کنترل تردد نصب گردیده است. اگر به هر دلیلی یکی از دربهای مجموعه باز بماند سیستم اعلام خطر فعال شده و آژیر به صدا در می آید.

با توجه به توضیحات داده شده جهت راه اندازی یک سیستم کنترل تردد به سخت افزار اکسس کنترل و قفل برقی و نرم افزار احتیاج داریم در زیر به تمامی آنها اشاره می گردد.

عملکرد سیستم کنترل تردد

* سیستم کنترل تردد امکان کپی برداری ندارند

درحالی که سخت افزار های معمولی به راحتی قابل کپی برداری بوده ،  سیستم سخت افزار های الکترونیکی اکسس کنترل بسیار دقیق و پیچیده بوده و غیر قابل تکثیر می باشد. این امر در سیستم سخت افزاری کنترل تردد باعث می گردد که هر فردی نتواند سیستم کنترل تردد را دستکاری نماید.

* ثبت تردد و سیستم مانیتورینگ

در هر مجموعه ایی که یک سیستم کنترل تردد وجود داشته باشد. این امکان وجود دارد که بتوان تمام ورود و خروج یک فرد را زیر نظر داشت .این امر به راحتی به وسیله یک نرم افزار اکسس کنترل قابل انجام می باشد .توسط نرم افزار کنترل تردد کاربر می تواند درب های یک منطقه را نموده و برای پرسنل محدویت تردد از دربها را تعیین نماید و حتی بتواند بازه زمانی برای درب تعریف نموده که درب در چه ساعاتی باز شود.و حتی در روزهای تعطیل این امکان وجود دارد که محدوده زمانی خاصی را برای آن در روز در نظر گرفت. همه دستگاههای اکسس کنترل قابلیت مانیتورینگ آنلاین را داشته و به تمامی اتفاقاتی که بر روی دستگاه می افتد را به صورت آنلاین نمایش می دهد.

عملکرد سیستم کنترل تردد

* سیستم کنترل تردد امکان کنترل از راه دور را دارد:

در برخی از سیستمهای اکسس کنترل به دلیل داشتن سیستم وب سرور داخلی این امکان وجود دارد که بتوان از راه دور به دستگاه متصل شد و به تنظیمات دستگاه دسترسی داشت مانند: اضافه کردن کاربر – حذف کاربر – تغییر حالتهای شناسایی دستگاه  – شبکه و غیره .ضمنا این آپشن به علت موارد امنیتی هر مجموعه همیشه فعال نیست و در صورتی که مدیر سیستم در منوی دستگاهها این قابلیت را فعال سازد قابل دسترسی می باشد.

دستگاههای کنترل تردد به دو روش قابل استفاده هستند:

۱- Standalone
۲- Networkable

*Standalone

در حالت Standalone ، دستگاههای اکسس کنترل فرمانها را به تنهایی دریافت و صادر می کند. این سخت افزارها  دارای حافظه داخلی بسیار زیادی بوده که کلیه اطلاعات پرسنل مانند اثرانگشت – ترددها در دیتابیس سخت افزار ذخیره می گردد. پیکربندی دستگاههای کنترل تردد به وسیله لب تاپ قابل انجام می باشد. در این نوع سیستمها به خاطر نداشتن اطلاعات برنامه ریزی شده برای گزارش گیری، معمولاً برای مجموعه هایی که تعداد درب های کمی دارند پیشنهاد می گردند.

عملکرد سیستم کنترل تردد

* Networkable 
در این روش، یک سیستم کامپیوتر مرکزی و  یک نرم افزار کنترل تردد هوشمند می تواند به عنوان هسته اصلی عمل نماید.

عملکرد سیستم کنترل تردد
دستگاه حضور و غیاب بایولایت نت

سیستم کنترل تردد بر اساس موارد زیر عمل می نماید:
۱- چیدمان سیستم:

نحوه  قرارگیری دربهای یک مجموعه در کنار یکدیگر و نحوه اتصال شبکه با در نظر گرفتن فاصله ها.

۲- عملکرد مورد نیاز:

input و output سیستم، متعلقات مورد  استفاده مانند کنترل سیستم اعلام خطر، آسانسور، ثبت ورود و خروج پرسنل و…
۳- ابعاد سیستم:

تعداد درب ، کارت خوان ، تعداد اپراتور با توجه به سطح دسترسی
انواع کارت خوان : کارت خوان مغناطیسی، بدون تماس، بایومتریک ،کنترل از طریق اثر انگشت و یا مردمک چشم،
یکی از اساسی ترین ویژگیهایی که یک سیستم کنترل تردد باید داشته باشد شبکه پذیر بودن آن است به طوری که یک کاربر کامپیوتر به راحتی و با سرعتی کمی بتواند کلیه وقایع و رخدادها را مشاهده نماید. که در معنای واقعی Real Time  گفته می شود.

مهم ترین عملکرد سیستم کنترل تردد :

* ثبت کلیه وقایع و ترددها
* نمایش لحظه به لحظه ترددها با توجه به قوانینی که تعیین شده است
* کنترل دربها (گیت، دوربین، سیستم اعلام حریق ، قفلها )توسط مدیر سیستم
* تعریف بازه های زمانی مختلف برای ورود و خروج کارمندان با توجه به شیفت کاری
* داشتن امنیت بالا جهت جلوگیری از هر گونه سوء استفاده از  نرم افزار و سیستم اکسس کنترل
* کنترل قسمتهای مختلفی بدون نیاز به کامپیوتر و به صورت مستقل

ویژگیهای که در بالا اشاره شد باعث می گردد که در پروژه های بزرگ از دستگاههای کنترل تردد با قابلیت شبکه استفاده شود.برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد سیستم کنترل تردد داشته باشیم ، موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهیم:

 * انواع مختلف سیستم های کنترل تردد

* اجزاء مختلف  سیستم  کنترل تردد

انواع سیستمهای کنترل تردد

سیستم های اکسس کنترل به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- کنترل تردد خودرویی

۲- کنترل تردد فرد

کنترل تردد فردی:

۱- روش غیر بایومتریک

روش غیر بایومتریک برای تعیین هویت فرد به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرد::
رمز (پسورد)
کارت

مزایای روش غیر بایومتریک:
۱- نصب بسیار ساده و کم هزینه
اشکالات
امکان تکثیر و کپی کردن دارد
امکان سرقت رفتن و یا جا گذاشتن در جایی دیگرامکان فاش شدن رمز و سوء استفاده های احتمالی

کنترل تردد خودرویی:

عملکرد سیستم کنترل تردد

سیستم کنترل تردد خودرویی یا سیستم پارکینگ شامل اجزاء زیر می باشد:دستگاه کنترلرریدر برد بلندتگ پارکینگنرم افزار کنترل تردد پارکینگ

توضیح اجزای سیستم :

دستگاه کنترلر

شامل دستگاههای اکسس کنترل بوده که قابلیت رله داخلی داشته و در صورتی که خودرو در فاصله ریدر برد بلند و آنتن قرار گیرد فرمان از طریف ریدر برد بلند به دستگاه کنترلر داده شده و توسط رله دستگاه فرمان به درب یا گیت داده می شود
ریدر برد بلند
این سخت افزار به صورت یک دریافت کننده سیگنال عمل می کند.ریدرهای برد بلند انواع مختلفی دارند و نوع آنها بر اساس فاصله فرق می کند. این ریدرها با  فاصله های ۴ متری – ۶ متری – ۱۲ متری به فروش میرسد

نحوه عملکرد سیستم کنترل تردد :

سیستم کنترل تردد پارکینگ از سه بخش تشکیل می شود (تگ  RFID، آنتن UHF و دستگاه کنترلر ) آنتن برد بلند در محلی که راهبند و یا گیت و ا درب  ورود و خروج مستقر می گردد و تگ  RFID  بر روی شیشه خودرو نصب و دستگاه کنترلر مرکزی عمل تشخیص و ثبت و شناسایی را انجام می‌دهد.

عملکرد سیستم کنترل تردد


لینک مرتبط

عملکرد دستگاه حضور و غیاب ،لیست قیمت دستگاه کنترل تردد ، لیست قیمت دستگاه حضور و غیاب،راکت بازرسی بدنی، دستگاه گشت و نگهبانی ،دستگاه ایکس ری، اسکنر اثر انگشت ،گیت فلزیاب، دوربین مداربسته با برند zk و suprema

لطفا به ما امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده + پنج =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.